Amaç / Kapsam

Yetersizliği olan bireyler bağımsız yaşam sürmeleri adına ihtiyaç duydukları pek çok beceriyi edinmede öğretimsel desteğe ihtiyaç duyabilirler. Bu beceriler; günlük yaşam becerileri, sosyal beceriler, dil-konuşma becerileri, akademik beceriler gibi pek çok alanı içerir. Tüm becerilerin edinimindeki temel amaç zihinsel yetersizliği olan bireylerin toplumda bağımsız birer birey olarak yaşamalarını sağlamaktır. Özellikle günlük yaşam becerileri bu bireylerin bağımsız yaşam sürmelerinde son derece önemlidir.

Teknoloji destekli eğitim ortamları, farklı öğrenen özelliklerine uygun öğretim materyallerinin tasarlanmasını hedeflemektedir. Bunun yanı sıra kullanılan yöntem ve tekniklerin uyarlanmasını sağlayarak öğretim ortamlarını zenginleştirmekte ve böylece öğretim ortamlarını kolay erişilebilir, etkili ve verimli öğrenme ortamlarının oluşmasına hizmet etmektedir. Teknoloji destekli öğrenme ortamları ile öğretim sürecinin planlanmasında yardımcı teknolojiler işe koşularak öğrenenin motivasyon ve başarısı da artmaktadır. Yardımcı teknolojiler; özel gereksinimi olan bireylerin öğretimini bireyselleştirmek, bağımsızlıklarını artırmak ve yaşam kalitelerini yükseltmek amacıyla kullanılan özel araç, hizmet ve yöntemlerdir.

Zihinsel engelli bireylerin zor öğrendiği ve öğrendiklerini de kısa sürede unuttukları göz önünde bulundurulduğunda, öğrenme sürecinde defalarca tekrar yapabilecekleri uygulamalara ihtiyaç duyulmaktadır. Benzeri olarak zihinsel yetersizliği olan bireylerin yavaş oldukları ve belirli ayrıntılara kapıldıkları düşünüldüğünde, öğrenme-öğretme süreçlerinde hatalarının gerçek, küçük düşürücü veya tehlikeli sonuçlarına katlanmaksızın defalarca hata yaparak öğrenmeleri onlar için önemli bir avantajdır.

Belirtilen konular ve kapsamlı alan incelemesi sonucunda projede animasyon destekli günlük yaşam becerileri öğretim setinin geliştirilmesi hedef kitle bazında etkili olacağı düşünülmüş ve proje çerçevesi şekillenmiştir. Proje hafif ve orta düzeyde zihinsel yetersizliği bulunan bireylerin günlük yaşam becerilerini öğrenmelerini geliştirmeye yönelik tasarlanacak olan ADÖP’ün etkililiğini ve katkısını araştırma ihtiyacından esinlenilmiştir. Projenin ana amacı, hafif ve orta düzeyde zihinsel yetersizliği bulunan bireylerin günlük yaşam becerilerini öğrenmelerine katkıda bulunmak ve bu amaç doğrultusunda hedef kitlenin özelliklerine göre animasyon içeren öğretim programı tasarlamak, uygulamak ve değerlendirmektir